Podniesienie dna zatoki (Sinus lift) - na czym polega zabieg

Zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej czyli sinus lifting należy do grupy, tzw. zabiegów okołoimplantacyjnych. Polega on na wprowadzeniu materiału kościotwórczego pod błonę śluzową dna zatoki szczękowej. Dzięki temu jesteśmy w stanie zwiększyć ilość kości wyrostka zębodołowego w wymiarze pionowym, co powoduje poprawę warunków kostnych w jamie ustnej i pozwala na przeprowadzenie skutecznego zabiegu implantacji

Wskazania do zabiegu

Zabieg podnoszenia dna zatoki szczękowej wykonuje się w przypadku, gdy ilość tkanki kostnej w wymiarze pionowym niezbędnej do prawidłowego osadzenia implantu nie jest wystarczająca. Dzięki zabiegowi sinus lifting wszczepienie implantu można wykonać również u pacjentów, którzy utracili zęby w odległej przeszłości i w wyniku naturalnego procesu fizjologicznego w miejscu po usuniętych zębach tkanka kostna uległa znacznemu zanikowi.

Zabieg podniesienia dna zatoki wykonywany jest w bocznych odcinkach kości szczęk, najczęściej w okolicy trzonowców, rzadziej przedtrzonowców.

Na wstępie niezbędna jest dokładna ocena anatomii zatoki szczękowej oraz stanu błony śluzowej. Do diagnostyki używamy techniki rentgenowskiej 3D, takiej jak CBCT (tomografia wiązki stożkowej zwana inaczej tomografią wolumetryczną) lub komputerowej tomografii stomatologicznej.

Przeciwwskazania

Przeciwwskazaniem do wykonania zabiegu podniesienia dna zatoki szczękowej jest ostry stan zapalny zatok szczękowych. W tym wypadku powinno zostać wdrożone odpowiednie leczenie przeciwzapalne, a sam zabieg odroczony do momentu wygaśnięcia objawów.

Krystian Krupski„Podobnie zabieg odraczamy w przypadku obecności polipów lub całkowitego zacienienia zatoki szczękowej. W tym wypadku należy wykonać dodatkową diagnostykę na zlecenie specjalisty laryngologa, a następnie wdrożyć stosowne leczenie.” – mówi dr n. med. Krystian Krupski, specjalista chirurgii stomatologicznej z K2 Medical & Dental

Techniki podniesienia dna zatoki

Stosowane są obecnie dwie techniki podniesienia dna zatoki szczękowej: metoda otwarta i metoda zamknięta, zwana także metodą osteotomijną. Zabiegi wykonywane są przy użyciu znieczulenia miejscowego. Podczas zabiegu dokonujemy podniesienia błony śluzowej zatoki, a następnie wypełniamy powstałą przestrzeń materiałem kościotwórczym.

• Metoda zamknięta stosowana jest wraz z jednoczasowym wprowadzeniem implantów. Czynnikiem decydującym o wyborze tej metody jest wysokość kości wyrostka zębodołowego szczęki, która powinna wynosić co najmniej 4 mm. Taka wysokość kości zapewnia uzyskanie dobrej stabilizacji pierwotnej implantów. Podczas zabiegu przeprowadzanego metodą zamkniętą nie otwiera się światła zatoki. Do aplikacji materiału kościotwórczego zostają wykorzystane otwory pod wprowadzane implanty. Dzięki takiemu postępowaniu metoda jest mniej inwazyjna, pozwala na skrócenie procesu gojenia i szybszą odbudowę protetyczną.
  • W przypadku gdy wysokość kości jest mniejsza niż 4-5 mm, konieczne staje się postępowanie dwuetapowe. Wówczas wykonuje się sinus lift metodą otwartą po wytworzeniu okna kostnego w bocznej ścianie zatoki szczękowej. Poprzez wykonane okienko odwarstwiamy błonę śluzową od dna zatoki, a następnie wprowadzamy w to miejsce materiał kościozastępczy. W tym wypadku implant zostaje wprowadzony po 4-9 miesiącach, po uzyskaniu przyrostu wysokości kości wyrostka zębodołowego.

Powikłania

Do najczęściej występujących powikłań po zabiegu podniesienia dna zatoki szczękowej zaliczamy:

• krwawienie;
  • naruszenie ciągłości błony śluzowej zatoki szczękowej;
  • infekcje;
  • utratę implantu w przypadku niewytworzenia nowej tkanki kostnej;
  • sinusitis czyli zapalenie zatok.

Obecnie obie techniki stosowane są z dużym powodzeniem w przypadkach, w których warunki kostne nie pozwoliłyby kiedyś na skuteczną implantację. Nowoczesna diagnostyka, prawidłowo wykonane procedury oraz właściwa opieka pooperacyjna zmniejszają znacznie ryzyko powikłań i czynią proces implantacji bardziej przewidywalnym.

Dlaczego warto wybrać K2Dental do wykonania zabiegu podniesienia dna zatoki szczękowej?

Zabieg podniesienia dna zatoki szczękowej powinien zostać wykonany przez lekarza stomatologa ze specjalizacją z zakresu chirurgii stomatologicznej, najlepiej posiadającym dodatkowe duże doświadczenie kliniczne. Zabieg ten jest bardzo skomplikowany i może wiązać się z wystąpieniem powikłań. Nieoceniona jest w tej sytuacji wiedza i doświadczenie lekarza. W klinice K2 Medical & Dental tego typu zabiegi wykonuje dwóch chirurgów stomatologów z kilkudziesięcioletnim doświadczeniem dr n.med. Krystian Krupski oraz dr Edytę Kwiecińską.

YouTube video

FAQ

1. Czy przychodząc na konsultacje muszę wcześniej wykonać zdjęcie 3d twarzoczaszki?

Lekarz podczas konsultacji zleca wykonanie zdjęcia, które wykonuje się na miejscu w gabinecie.

2. Przez jaki okres po zabiegu podniesienia zatoki nie będę mógł wrócić do pracy?

Po zabiegu najlepiej zaplanować sobie dwa dni wolnego. Przez półtora tygodnia tygodnia nie powinno się także latać samolotem oraz wykonywać dużego wysiłku fizycznego.

3. Jakie są zalecenia pozabiegowe?

• Zalecane jest od razu po zabiegu stosowanie okładów z lodu w miejscu zabiegu (przykładamy okład do policzka przez ścierkę/ręcznik, aby uniknąć odmrożenia);
  • Przyjmowanie antybiotyków wg wskazań lekarza stomatologa;
  • Brak wysiłku fizycznego;
  • Przez 2h po zabiegu nie jeść i nie pić;
  • Unikać gorących płynów i pokarmów w dniu zabiegu;
  • Nie płukać nadmiernie jamy ustnej, aby nie wypłukać skrzepu;
  • Nie palić papierosów co najmniej przez 48h po zabiegu.